Verlagen van de Calibra
Het verlagen van de Calibra (voorzijde)
Benodigd gereedschap:
Veerspanners Inbussleutels 5, 5.5, 6,7,8 en 10
Ring,- en steeksleutels 13, 15, 17, 18, 19, 22, 24
Dopsleutelset
Losrukgereedschap KM-507-C
Grote hamer
Momentsleutel
Dopsleutel 30 mm.
Lang WD 40
Benodigde onderdelen:
Een set veren
Schokbrekers
Touw
Stap 1
Zet de auto op een stabiele, vlakke ondergrond en trek de handrem aan. Draai de wielbouten van het wiel waaraan je wilt gaan werken los door ze een paar slagen te geven.
Stap 2
Blokkeer achterwielen met houten blokken of bakstenen en krik de kant van de auto op waaraan je wilt werken, verwijder het voorwiel van de naaf.
Stap 3
Open de motorkap en verwijder de dop van het remvloeistof reservoir. Spuit WD40 op de moer van het onderste draagarmkogelgewricht, geleidearm, de naafmoer en als laatste de stabilisatorstangmoeren en laat dit 10 minuten intrekken. Verwijder de 2 bouten waarmee de remklauw vastzit op het fusee. Bindt de remklauw vast zodat de leiding niet uitrekt (dit kan moeilijk gaan als de schijf versleten is, beweeg de schijf voorzichtig heen en weer, totdat je genoeg ruimte hebt om de remklauw eraf te nemen. Je kunt een schroevendraaier gebruiken tussen het metaal van de remklauw en het metalen gedeelte aan de achterkant van de remblok).
Stap 4
Maak de ABS-sensor kabelverbinding boven in de wielkast los.
Stap 5
Haal de moer van de stuurkogel los, deze heeft een conisch einde, dus wees voorzichtig als je hem losdraait, want als je teveel kracht gebruikt dan zal het conisch einde breken en spinnen. Mocht dit gebeuren neem dan een klem of iets dergelijks om druk op de koppeling uit te oefenen totdat je de moer eraf hebt.
Stap 6 Demonteer de stabilisatorstangbus van de onderste draagarm, en haal de splitpen en moer van het onderste draagarmkogelgewricht los. Dit heeft ook een conisch einde.
Stap 7
Draai de moer bovenaan de veerpoot los, je moet de binnenzijde vasthouden met een inbussleutel anders draait hij mee. Verwijder de onderdelen en leg ze op een veilige plaats.
Stap 8
Verwijder de splitpen van de aandrijfas en draai de moer los met een grote momentsleutel, leg de moer en de drukring op een veilige plaats.
Stap 9
Druk de onderste draagarm naar beneden zodat het onderste kogelgewricht vrijkomt.De veerpoot zou nu verwijderd moeten kunnen worden. Trek voorzichtig de aandrijfas uit het transmissiehuis, en laat deze niet los hangen want daardoor kan schade aan het kogelgewricht ontstaan. Bind hem vast met een stukje touw.
Stap 10
Neem de veerpoot mee naar een geschikte werkplek en span de veer op met de veerspanner. WAARSCHUWING!!!! De veer staat onder hoge spanning dus let er op dat de veerspanner goed gefixeerd wordt anders kan dit een vervelend ongeluk veroorzaken. Nadat de veerspanner de druk van de veer heeft afgehaald kun je de moer aan de bovenzijde van de veerpoot losdraaien, je moet het binnenste gedeelte vastzetten zodat dit niet meedraait als je met de inbussleutel de moer losdraait.
Stap 11
Verwijder de veer in opgespannen toestand, en verwijder de rubbers en onthoudt in welke volgorde je de onderdelen (hoes en stootrubber) hebt verwijderd.
Stap 12
Als je gelijkertijd de schokbreker wilt vervangen dan heb je een grote Bahco nodig om de grote moer los te krijgen die de schokbreker op zijn plaats houdt. De nieuwe schokbreker wordt hier weer ingeschoven. De schokbreker wordt geleverd met een nieuwe moer, als je die niet gebruikt kan de schokbreker gaan bewegen in de buis.
Stap 13
Draai de moer aan terwijl je de schokbreker vasthoud, en zet de veerpoot weer in omgekeerde volgorde in elkaar. Zet niet teveel kracht op de moer want dan zou de lager kunnen beschadigen. Draai de moer handvast en geef hem vervolgens een kwartslag na.
Stap 14
Zet de bovenkant van de veerpoot weer op zijn plaats en houdt hem vast aan de moer van de nieuwe poot. (Of de oude als je de schokbreker niet hebt vervangen). Plaats de dop van het remvloeistof reservoir weer terug.
Stap 15
Volg de bovenstaande stappen in omgekeerde volgorde om alles weer te monteren. Als de stabilisatorstang weer vastzit moet de bus tot 38 mm. in elkaar worden gedrukt. Controleer nogmaals of alle losgedraaide moeren weer vastzitten en sluit het ABS weer aan.
Stap 16 Plaats het wiel weer terug en laat de auto zakken. Zet het wiel vast en ga vervolgens naar de andere zijde van de auto en voer hier dezelfde werkzaamheden nogmaals uit. WAARSCHUWING!!! De ABS sensor kan door een flinke tik breken. Alle moeren moeten na 500 km. op goed vastzitten worden gecontroleerd.
Het verlagen van de Calibra (achterzijde)
Benodigd gereedschap:
Zie verlaging voorzijde, echter hier komt nog bij:
Metalen staaf, bijv. koevoet
Polyurethaan stootrubbers (indien nodig)
Stap 1
Zet de auto op een stabiele, vlakke ondergrond en trek de handrem aan. Draai de wielbouten van het wiel waaraan je wilt gaan werken los door ze een paar slagen te geven.
Stap 2
Blokkeer achterwielen met houten blokken of bakstenen en krik de kant van de auto op waaraan je wilt gaan werken. Zet een assteun op een geschikte plaats onder de auto, maar niet onder de onderste draagarm, want daar moet je later nog bij kunnen. Verwijder vervolgens het achterwiel van de naaf.
Stap 3
Nu het wiel eraf is kun je de veer en schokbreker zien. Het is misschien noodzakelijk om wat WD40 op de schroeven te spuiten en dit enkele minuten te laten inwerken. Voorkom echter dat de WD40 op de schijf of blokken komt. Doe de kofferbak en de vakken boven de wielkasten open en verwijder de afdekdoppen van de veerpoot. Spuit hier ook wat WD40 op de moeren en laat dit intrekken.
Stap 4
Demonteer de moer aan de onderkant van de schokbreker.
Stap 5
Demonteer de moer die de bovenkant van de schokbreker op zijn plaats houdt en trek de totale schokbreker eruit. Dit is een geheel.
Stap 6
Met wat hulp en een lange metalen staaf of koevoet wrik je de onderste draagarm naar beneden en de veren kunnen er dan tussenuit gehaald worden. Controleer gelijk het stootrubber en vervang deze door eentje van polyurethaan (deze zijn sterker).Vervang de veer met de tekst in leesbare positie.
Stap 7
Zet alle metalen en rubberen delen in de juiste volgorde over op de nieuwe schokbreker zoals in de handleiding beschreven staat. Zet de schokbreker in de bovenste stand en draai hem aan.
Stap 8
Steek de schroef in de onderkant en gebruik de krik om de onderste draagarm rustig in zijn positie te krijgen. Draai de moer aan en plaats het achterwiel terug.
Stap 9
Laat de auto rustig zakken en draai het wiel aan met het juiste aanhaalkoppel. Ook hier moeten de moeren na 500 km. worden gecontroleerd. Ga vervolgens naar de andere zijde van de auto en voer hier dezelfde werkzaamheden nogmaals uit.
Bron: Ian Macintosh