De verdeelbak in-/uitbouwen
Explosietekening van de verdeelbak
Het in-/uitbouwen van de verdelerbak is vooral eerst een zeer tijdrovende klus. De snelsten doen het in 3,5 uur (Absoluut record), anderen meer als 20 uur. Gemiddeld moet je rekenen op 8-10 uur. Het scheelt wel als je een hefbrug hebt, dit maakt het in-/uitbouwen makkelijker. Gebruik anders een smeerput. Heb je dit niet, dan is het een bijna onbegonnen zaak.
Wat heb je nodig?
Om te beginnen een goede dopsleutelset met de doppen 13 en 17 en genoeg verlengstukken
Steek/ringsleutel 10-11, 12-13, 16-17, 18-19
Een ringsleutel die je door midden zaagt (maat 12-13)
Loctite (blauw)
Een dopsleutel maat 30
Een set inbusdoppen of sleutels
Een breekijzer (Niet perse nodig, maar wel handig)
Een goede krik (Liefst een garagekrik), liefst 2 stuks
2 draagsteunen (Maakt het veel veiliger)
Een hamer
Een 25-30cm zachte stootstaaf(blok) van hout of plastic ong. tot 6cm dikte
Een 4-puntbrug of een smeerput
Een heleboel tijd
Wat moet je doen?
Schroef de cardanas aan de verdelerbak los (6 inbusbouten), en maak de de klemschroef (Zit om de as heen) los, en schuif de as in elkaar.
Demonteer het voorste gedeelte van de uitlaat.
Maak alle schroeven aan de versnellingbak los (8 stuks). Hierbij is een door midden gezaagd ringsleutel 12-13 (13 heb je nodig) erg handig, omdat je zo meer ruimte hebt om te werken. Wel eerst met een andere sleutel de Loctite lostrekken.Vooral de 2 bouten onder de startmotor zijn lastig. Je kunt de 2 schroeven van de startmotor die hier boven zitten ook demonteren, zodat je beter bij de 2 schroeven van de verdeelbak kunt komen
De aluminium beugel van het schakelmechanisme losmaken (3 schroeven, maat 13) Verder niets van het schakelmechanisme losmaken, anders moet je weer alles opnieuw instellen.
De aluminium beugel/steun van de verdelerbak aan de motor (6 schroeven)
Haal de druk van het hydraulisch systeem
De hydraulische slang naar de verdeelbak losmaken.
Maak de temperatuursensor los (incl. kabel). Dus ook de stekker los maken
Demonteer rechtsvoor de aandrijfas.
De ontluchtingsslang van de verdeelbak aftrekken.
Nu kun je de verdeelbak losmaken. Let op! De bak is nogal zwaar, zorg dat je iets hebt waardoor hij niet valt.
Het monteren
Monteer een nieuwe O-ring (Geen pakking gebruiken!!!)
Bij niet turbo's vloeibare pakking aan de schroeven van de versnellingsbak strijken (Geen Loctite!!!), omdat de schroefgaten van de versnellingsbak open zijn, en niet zoals bij de F-28(turbo)versnellingbak blind zijn. Dit is om olieverlies via deze schroeven tegen te gaan.
Monteer weer alle schroeven en beugels (schroeven met Loctite vastzetten)
Aandrijfas monteren
De ontluchtingsslang monteren
De hydraulische slang monteren
Verdeelbakolie (Alleen origineel Opel-olie gebruiken) via de ontluchtingsslang bijvullen
De temperatuursensor monteren, pas monteren na bijvullen (Dient tevens om te zien of je genoeg olie in je verdeelbak hebt, als er olie ter hoogte van de temp. sensor eruit komt, heb je genoeg olie)
De cardanas weer juist instellen (Zorg er voor dat er 3 cm tussen de ijzeren hoes en het begin van de as zit (dit mag een speling hebben van 2mm - en +). Mocht dit verkeerd gaan krijg je van die vreemde klappen in je cardanas.
Het hydraulisch systeem ontluchten
Niveauhoogte controleren van je versnellingsbakolie en je stuurbekrachtiging en eventueel bijvullen tot juiste hoogte.
Mocht er bij het maken van deze handleiding er fouten ingeslopen zijn gelieve mij even een mail te sturen, zodat ik de handleiding correct kan houden.
Bron: Patrick verheijden (vmax)