calibrafabriek

Een overzicht van de techniek, gebruikt in de Opel Calibra.

ABS (elektronisch gestuurd antiblokkeer-remsysteem):
Bosch-systeem met vier sensoren. De voorwielen worden individueel gestuurd, terwijl de aansturing van de achterwielen uitgaat van het wiel waarvoor de laagste wrijvingscoëfficiënt wordt geregistreerd. ABS verhoogt de actieve veiligheid doordat het voorkomt dat de wielen tijdens plotseling remmen blokkeren; houdt de auto ook onder moeilijke omstandigheden bestuurbaar en voorkomt dat de auto gevaarlijk "uitbreekt" bij het afremmen in de bocht.

Achterwielophanging:
Onafhankelijke achterwielophanging d.m.v. driehoekige draagarmen aan een hulpframe. Aan beide zijden dubbelkonische miniblokveren met progressieve werking. Gasdrukschokdempers standaard op de Calibra 16V en V6.

Actief veiligheidsgordelsysteem met gordelspanners:
Voorin in hoogte verstelbare 3-punts veiligheidsgordels met oprolautomaat en bevestiging aan de stoelen. Achterin 3-punts veiligheidsgordels met oprolautomaat. Gordelspanners op de voorstoelen trekken de gordels bij een frontale aanrijding in een fractie van een seconde strak, waarmee de kans dat bestuurder of voorpassagier met het hoofd op het stuur of het dashboard terechtkomt tot een minimum wordt teruggebracht.

Airbags:
Opel Full-Size Airbags voor bestuurder (inhoud 67 liter) en voorpassagier (inhoud 140 liter), met bijna tweemaal zoveel volume als Eurobags. In combinatie met het actief veiligheidsgordelsysteem zorgen ze voor optimale passieve veiligheid. Bij een frontale aanrijding met een snelheid van ten minste 28 km/u activeert een sensor de airbag binnen 20 milliseconden, na een interne controle en berekening van de kracht van de aanrijding. Na slechts 150 milliseconden is het hele proces voltooid. Als extra bescherming zorgt een speciale telescoopconstructie van de stuurkolom ervoor dat deze bij een aanrijding in elkaar schuift.

Anti-corrosiebescherming:
Kritieke delen van de carrosserie zijn verzinkt. De blanke carrosserie is gefosfateerd en in een kathodisch dompelbad van een anti-corrosielaag voorzien. Felsranden en lasnaden zijn met een speciale coating afgedicht. Motorkap, bagageruimte, portieren, achterpanelen, spatborden en voorpanelen zijn voorzien van een speciale anticorrosiegrondlak. Gedeelten van de bodem en dorpels die gevoelig zijn voor steenslag, zijn voorzien van een anti-steenslaglaag. De grondlak is aangebracht door middel van een elektrolytisch procédé. De bodem en holle ruimten, zoals dorpels, ondergaan als extra bescherming een speciale wasbehandeling. Een kunststof kuip in de wielkasten biedt optimale bescherming tegen vuil en steenslag.

Carrosserie:
Zelfdragende, stalen carrosserie, op de computer ontworpen volgens de 'finite elementen"methode; voorgeprogrammeerde kreukelzones voor en achter. "Flush glass'-vormgeving met een vloeiende overgang van de carrosserie en portieren naar de ruiten. Extra versterkt dakframe, dorpels en zijpanelen voor en achter. Dubbele stalen balken in de portieren. Luchtweerstandcoëfficiënt (Cw-waarde) 0,26, voor een laag brandstofverbruik en hoge rijprestaties. Optimale bescherming van voetgangers: afgeronde contouren, geen scherpe hoeken, en brede, vervormbare bumpers.

Dashboard:
Antraciet kleurig, zacht afgewerkt dashboard met kilometerteller, dagkilometerteller, toerenteller, snelheidsmeter, oliedruk- en voltmeter. Info-display voor tijd en buitentemperatuur. Brandstofmeter met waarschuwingslampje voor lage tankinhoud. Koelvloeistof temperatuurmeter. Indicatielampjes voor handrem, richtingaanwijzers, ontsteking, motoroliedruk en groot licht. Knipperlicht waarschuwt voor gladheid. Sigarettenaansteker.

Electronic-Traction-Control-Systeem (op V6):
Verbetert de koersstabiliteit bij het accelereren, in bochten, bij het inhalen, op hellingen, en in het algemeen bij een lage wrijvingscoëfficiënt (bij nat weer, vorst of sneeuw).

Motoren: ECOTEC-2.0-16V-motor met geregelde 3-weg-katalysator:
Geavanceerde Simtec 56.1 met brandstofafschakeling bij snelheidsvermindering, directe ontsteking zonder verdeler, sequentiële inspuiting, selectieve klopregeling en speciale luchtmassameter, elektronische zelfdiagnose met noodloopprogramma.

2.5-V6-motor met geregelde 3-weg-katalysator:
Bosch-Motronic M 2.8 met brandstofafschakeling bij snelheidsvermindering. Compacte vormgeving; cilinders geplaatst in een hoek van 54', kleppen in een hoek van 36'. Geïntegreerd olie-/vloeistofkoelsysteem, sequentiële inspuiting, selectieve klopregeling, speciale luchtmassameter, directe ontsteking zonder verdeler, tweestraalsinspuiting voor optimale verbranding.

Remmen:
Diagonaal gescheiden remsysteem met rembekrachtiging en remkrachtregelaar op alle uitvoeringen (zie ook ABS). Schijfremmen voor en achter (vóór inwendig geventileerd).

Stoelen:
Speciale sportstoelen voorin. In hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Stoelen met een ingebouwd veiligheidsprofiel, dat voorkomt dat men bij een aanrijding onder de gordel doorschiet. In hoogte verstelbare, comfortabele hoofdsteunen voorin. Asymmetrisch gedeelde, neerklapbare achterbankleuning.

Stuurinrichting:
Tandheugelbesturing met schokabsorberende veiligheidsstuurkolom met indrukbare, telescopische stuuras en koppelingselement. De Calibra blijft onder alle omstandigheden bestuurbaar dankzij de gedeeltelijk vervormbare schacht. Zacht afgewerkt veiligheidsstuur.

Transmissie:
Sportieve 5-versnellingsbak. Als extraleverbaar: elektronisch geregelde 4-traps automatische versnellingsbak (standaard op V6) met keuze tussen "Economy'- en "Sport'stand voor normale rijomstandigheden en "Winter"-stand voor gemakkelijker optrekken op nat of besneeuwd wegdek. 

Verlichting:
Koplampen met stadslicht, asymmetrisch dimlicht en eilipsoïde groot licht; lichthoogte van de koplampen elektrisch instelbaar. Regelbare dashboardverlichting. Interieurverlichting met contactschakelaars in de voorportieren en vertraagde uitschakeling. Leeslampjes voorin. Twee achteruitrijlampen, mistachterlicht.

Verwarming en ventilatie:
Mengluchtsysteem (onafhankelijk van rijsnelheid of toerental) met 4-traps ventilator.Tochtvrij doorstoomventilatiesysteem. Twee centraal geplaatste, in richting instelbare blowers; naar keuze gedeeltelijk verwarmde ventilatielucht voor frisse lucht met een aangename temperatuur in de winter. Twee blowers aan de zijkanten.

Voorwielophanging:
Voorwielaandrijving. Onderhoudsvrije, onafhankelijke ophanging met McPhersonveerpoten. De voorwielophanging is gemonteerd aan een hulpchassis waaraan ook een stabilisatorstang en de achterste motorsteun zijn bevestigd, zodat rij-geluiden en vibraties nog minder aan de carrosserie worden doorgegeven. De zelfcorrigerende voorwielstanden zorgen voor een hoge koersstabiliteit, ook bij remmen. De Calibra V6 en 2.0-16V zijn voorzien van gasdrukschokdempers