windtunnel

De ontwerpers van de Calibra brachten in totaal meer dan 2000 uur door in verschillende Europese windtunnels.Het resultaat: een wereldrecord ! Een luchtweerstandskoëfficiënt van 0,26 - het laagste dat bij een in serie
geproduceerde auto in deze klasse ooit is bereikt.
En die waarde krijgt nog meer glans wanneer u zich realiseert dat hij is gemeten met een speciale inrichting,
die het gedrag op de weg nòg beter simuleert.
Hierbij werd de wisselwerking tussen de bodem van de wagen en het wegdek uitgesloten.


De auto bevond zich dicht boven een "wegdek" dat als een lopende band, met de snelheid van de rijwind,
onder de auto voortbewoog.
Dat deze zeer precieze aërodynamische onderzoeken resultaat hebben gehad blijkt uit:
* de prestaties van de motor bij hoge topsnelheden.
* de koersvastheid van de Calibra, ook bij hoge snelheden.
* Het opvallend lage brandstofverbruik, zelf bij een hoge kruissnelheid.
De Calibra is een auto die ook met de wind zeer goed kan opschieten.

Bron: Opel Calibra folder 1991